Vi förenklar din IT-vardag

GDM som lokal driftpartner backar upp globalt växande Permobil.

Permobils starka tillväxt ställer allt högre krav på IT-avdelningens tillgänglighet. Med GDMs Service Desk-tjänst, 24/7-drift och tekniska specialister möjliggörs Permobils offensiva utveckling av sin kärnverksamhet.

Med en tillväxt på över 10 procent per år i över 20 års tid, är Permobil en framgångssaga. En framgång som ställer allt högre krav på en väl fungerande IT.
Med GDM som partner får Permobil hjälp med teknisk drift av externa webbsidor och sitt nya affärssystem MS Dynamics AX. Genom detta kan Permobil frigöra sina egna resurser för att fortsätta utveckla sin affär. Dessutom levererar GDM sin Service Desk-tjänst globalt samt tekniska specialister till lokal drift och diverse projekt.

– Det innebär att vi kan accelerera snabbare. Med många förändringar och expansion i IT-miljön genereras många (numera cirka 800) ärenden per månad i Service Desk. Avlastningen är därför av stor vikt för vår interna IT-avdelning. Dessutom har svarstiden gått ned och kvaliteten upp, säger Jonas Westerlund, Global IT Drift-chef på Permobil.

 

Tekniska lösningar för rätt service

Med 1 000 anställda globalt, uppköp av nya företag och den komplexa produktion som krävs för att bygga unika anpassningar av el-rullstolar och handikappanpassade bilar till enskilda brukares individuella behov krävdes ett nytt affärssystem.

– För att kunna effektivisera vår produktion ytterligare och anpassa den till kraven på en global organisation behövs mer automatisering och likformiga affärsprocesser, fortsätter Jonas.
– Anställda på Permobil jobbar mer och mer tillsammans över landsgränser och tidszoner. Det får då inte finnas tekniska hinder i vägen. Vi har nu förbättrat infrastrukturen internt och för nästa steg krävs mer externa tjänster.

 

Affärssystemet körs dygnet runt

Att lansera hela affärssystemet beräknas ta cirka fyra år. Då systemet omfattar hela globala organisationen och har kapacitet att hantera allt från HR och ekonomi till produktion och sälj, krävs det att GDM levererar en mycket hög tillgänglighet.

– Kraven på tillgänglighet ökade genom tillväxt i företaget och den globala närvaron till dygnet runt drift. En ökning som den interna IT-organisationen inte har bemanning för. Därför har GDM fått ansvaret för den tekniska 24/7-driften av affärssystemets servrar, berättar Jonas.
Genom att övervaka, hantera avvikelser och driftstörningar av hårdvara, operativsystem och kritiska systemkomponenter har de beredskap för att återställa utsatta tjänster utan dröjsmål.

 

Flexibilitet ger utrymme för tillväxt

Efter att ha samarbetat i över två år är GDM en pålitlig resursleverantör för den interna IT-avdelningen.

– Genom att vara flexibla inför våra behov möjliggör de samarbete trots konstant, och ibland panik-snabb, tillväxt. Att våra leverantörer har viss flexibilitet i sina tjänster är direkt avgörande för vår framtid i detta skede. Permobil är det stora ”lilla företaget” som håller på att bli det lilla ”stora företaget” och GDM är en viktig komponent på den resan, avslutar Jonas.

 

Fakta Permobil
Permobil AB tillverkar elektriska rullstolar som är individanpassade och där brukarens behov är styrande. Bolaget grundades 1963 av Per Uddén, ligger i teknikens absoluta framkant och har blivit en av världens största leverantörer inom sitt område. Huvudkontoret ligger i Timrå norr om Sundsvall och ägs idag av Investor.