Vi förenklar din IT-vardag

I drygt 50 år har SSG servat industrin med smarta standardlösningar.

När bolaget skulle välja ut en huvudpartner för framtida IT-drift föll förtroendet på GDM.
– De har hittills alltid sett till att lösa problemen när man än ringer: lördag, söndag eller mitt i natten, säger IT-chef Benny Sundholm.

Med basen i Sundsvall arbetar Standard Solutions Group (SSG) med att lösa problem och utveckla standarder för industrin. Företaget ägs av Sveriges sex största skogsindustrikoncerner och verkar oberoende med hjälp av totalt 50 anställda som är uppdelade på flera verksamhetsområden.

SSG:s IT-avdelning samarbetar med flera externa IT-partners. När en huvudleverantör av drift- och servicedesktjänster skulle väljas ut, tecknades avtalet med GDM.

– Vi ville renodla situationen och köpa så mycket som möjligt av en och samma aktör. Jag har arbetat med GDM förut och det kändes naturligt att utöka det redan befintliga avtalet som vi hade med dem, säger IT-chef Benny Sundholm.

Det nya långsiktiga avtalet omfattar hela GDM:s tjänsteutbud med support, drift, kapacitetstjänster, förvaltning, infrastrukturspecialister och projektresurser.

Tidigare var Benny Sundholm IT-ansvarig i en annan koncern med verksamhet i både Europa och Asien. Han har därför erfarenhet av GDM som IT-partner även i globala sammanhang och inte bara på hemmaplan, vilket har testat och stärkt det ömsesidiga förtroendet.

– Jag vill påstå att samarbetet är väldigt tajt och vi har dessutom rejält högt i tak, säger Benny Sundholm, som gärna bollar affärsmässiga beslut med nyckelpersoner som han sedan länge känner stor tillit till.

Och han vet att han får snabb respons.

– GDM har verkligen korta beslutsvägar. Jag kan ringa direkt till ledningen och veta att jag får ett svar på en gång.