Vi förenklar din IT-vardag

”Det har inte varit tråkigt att gå till jobbet en enda dag på åtta år”

En karriär som elektriker eller kanske jurist. Det var vad Christer Backlund hade i utsikt när han i mitten på 1990-talet läste upp gymnasiebetygen för att börja plugga på högskolan. Men så ringde en kompis och erbjöd Christer arbete inom IT-support.

– Jag visste ingenting om IT men tackade ja och sen har det bara rullat på.

Första arbetsplatsen som var IBM Helpdesk blev Christer Backlund trogen i tio år. Sedan dök ett företag vid namn GDM upp och tog den största kunden (SCA). Året var 2004 och Christer hade aldrig hört talas om uppstickaren GDM.

– Jag erbjöds fortsatt jobb på IBM i Stockholm men vi fick barn i samma veva och det kändes inte intressant att flytta från Sundsvall eller veckopendla.

Tack vare storordern behövde GDM mera folk och Christer hörde till dem som fick anställning. Första uppgiften blev att plocka bort servrar från den gamla arbetsplatsen.

– Det kändes bra på GDM från första stund. Kulturen var väldigt familjär och trevlig jämfört med det storföretag som jag kom ifrån. Högre lön fick jag också.

Slalomesset blev supportproffs

På den tiden hade GDM cirka 20 anställda, nu är företaget uppe i närmare 120, men det positiva intrycket står sig. Christer Backlund säger att han inte någon enda gång under alla dessa år känt att det varit tråkigt att gå till jobbet.

Han trivs mycket bra med livet i Sundsvall där han bor i ett hus på Haga och på fritiden tränar ungdomar i fotboll och slalom. Sin egen slalomkarriär krönte han med ett lagguld i SM i kombination ihop med Fredrik Nyberg.

Någon IT-nörd har Christer inte blivit. Det har inte heller varit nödvändigt då han arbetat mera som arbetsledare än som operativ kraft, nu som ansvarig för affärsområdet Support med uppdraget att få de 24 anställda att trivas och utvecklas.

– Vi håller en mycket hög kunskapsnivå på supporten. Vissa tror att vi fungerar ungefär som ett call center men här får du prata direkt med en kompetent tekniker, samma kille som sedan kommer ut till dig för installationer och annat.

Målet är att ha kul på jobbet

Ett konkret mål på avdelningen är att ”ha kul i vardagen”. Enligt Christer handlar det både om att låta medarbetarna vara delaktiga och ansvarstagande i verksamheten och att hitta på aktiviteter vid sidan om, som att gå ut och äta eller bada tillsammans. Eller kolla på ishockey.

– Jag vill att alla ska ha samma känsla som jag, att det känns roligt och bra att gå till jobbet varje dag. Det handlar mycket om att förena nytta med nöje och jag tror vi är ganska bra på det, men vi kan bli bättre!